Alkoholens effekt på kroppen

Bakfylla

alcolismo-maschileDagen efter att man druckit förhållandevis mycket alkohol, kan man drabbas av bakfylla. Det innebär en blandning av olika symptom så som huvudvärk, ljuskänslighet, illamående och trötthet. Bakfyllan orsakas av nedbrytningen av alkohol i kroppen, där etanolen bryts ner till acetaldehyd. Ämnet verkar som ett nervgift, vilket orsakar de nämnda symptomen, och långsiktigt har det skadliga effekter på kroppen.

Alkohol och kroppsvikten

Även måttligt drickande kan ha negativ inverkan på viktnedgång, och göra att den avstannar helt. I många fall kan man till och med öka i vikt, så för personer som har några extrakilon man gärna vill bli av med är det olämpligt att dricka alkohol. Små mängder går förstås bra, men man bör ha i åtanke att varje gram ren alkohol innehåller 7 kalorier, vilket är nästan lika mycket som i fett. En stor burk starköl, till exempel, innehåller lika många kalorier som ett medelstort wienerbröd. Dricker man då 2-3 burkar under en kväll, blir det många överskottskalorier att bränna bort, och det är lätt att komma upp i några extra tusen kalorier per vecka. Ett överskott av exempelvis 2000 kalorier i veckan, leder till ett kilos viktuppgång i månaden.

Förutom att alkohol innehåller mycket energi, påverkar den också fettförbränningen negativt. Alkohol är nämligen någonting kroppen betraktar som ett gift, och levern jobbar stenhårt med att få ur alkoholen ur kroppen. Under denna tid är fettförbränningen avstannad eftersom den inte längre är prioriterad, vilket gör det ännu lättare att lägga på sig extrakilon. Ett ytterligare försvårande av viktnedgång och viktkontroll, är att alkohol ofta orsakar hungerkänslor så att man också äter större mängder mat och godis, vilket självklart leder till många extrakalorier.

Träningens påverkan av alkohol

Vad gäller styrketräning, har forskning visat på att nivåerna av anabola hormoner som testosteron och tillväxthormon, kraftigt minskar dagen efter att man druckit alkohol. För både styrke- och konditionsträning gäller att återhämtningsförmågan minskar, och träningsvärk håller i sig längre. Om man är bakfull är finmotoriken ofta påverkad, vilket också leder till större risk att skada sig under träningspasset. Ett större alkoholintag är alltså inte att rekommendera för den som tränar.